Inomhus-lamphållare (plåt/porslin)
(Nippellamphållare / fotlamphållare / hänglamphållare)
|
Det första jag tittar på i en gammal lampa för att
bedöma åldern är lamphållaren. Förr om
åren tillverkades de av metall. Det verkar ha pågått
fram till 1940-talet och märkligt nog verkar bakelitlamphållare
ha samexisterat under flera decennier. Att Clas Ohlsson sålde
äldre typer in på 1950-talet beror nog ändå mest
på att man hade gott om "sekunda" lagervaror av äldre datum.
Att man avvecklade plåtlamphållarna är förståeligt
med tanke på den uppenbara risken för stötar vid fel.
Höljet är naturligtvis isolerat men fuktig miljö eller
en bucklad lamphållare kan innebära livsfara. Jag tycker
ändå inte att man ska byta ut gamla lamphållare i gamla
lampor! Mer om det längre ned. Även idag finns lamphållare
med mässingsskal, dock med isolerande skikt under. Syftet lär
vara att smälta in bättre i kristallkronor o dyl.
Vanligare är dock plasthållare med guldgul färg.
Mer fakta längst ned (snabblänk) |
Nippellamphållare:(dvs. gängat rörfäste - den "vanliga" principen)
Se även: | |||
Fotlamphållare: | ||||
|
Den enklaste formen av "armatur" - lampsockel med porslinsfot för
tak-/väggmontage. I det elektriska ljusets barndom ville man ofta
framhäva själva glödlampan. Det här är väl
det tydligaste uttrycket för det.
(Har hittills bara stött på E27 men fler storlekar sägs finnas.)
|
C:a 1890-tal. Höljet är på de äldsta hållarna ofta inte gängat utan sitter helt löst då porslinsringen skruvats bort.
(Glödlamporna ovan gör encore-framträdande från sidan om lampor).
| |||
|
| ||||
Hänglamphållare:Hänglamphållare med införingar för enkelledare (HVG-ledning, "knoppledning"), med bygelupphängning. Märkt SKB.
|
Övrigt:Adapter mellan Swan- (bajonett) och Edison- (gängad) fattning
| |||
Några detaljer (nippellamphållare): | ||||
E27 med låg porslinsring isärtagen. Senast 1920-talet, troligen tidigare (saknar S-märkning som infördes 1926).
| ||||
E27 med porslinsvred med hög porslinsring, 1910-1920-tal. |
E14-hållare med porslinsring, senast 1920-tal. | |||
Ovanstående isärtagen | ||||
E14 isärtagen, 1930/1940-tal. |
Bakelitlamphållare, 1950-tal. (E27) | |||
Datering, m m: | ||||
|
Karakteristika:
Den idag dominerande lamphållaren, den gängade Edison-fattningen
(E27 osv), hade från början konkurrens av ett flertal andra
varianter inklusive Swan-fattningen och Siemens-fattningen
[Elektriciteten och dess tekniska tillämpningar, Wilhelm Beck, 1910].
Swan-fattningen är en bajonettfattning som än idag dominerar
i vissa länder(???) men här mest används i miljöer
där lampan utsätts för skakningar.
De äldsta Edisonlamphållarna, från 1800-talet och 1900-talets början känns igen på sin avskruvningsbara porslinsring i toppen. Ringen / kragen var från början låg vilket kunde göra den strömförande lampsockeln åtkomlig för beröring. De byttes successivt ut mot högre motsvarigheter, även på redan monterade äldre hållare. Så tidigt som 1921 rekommenderas det i Handbok För Montörer vid Elektriska Starkströmsanläggningar av S. Freiherr von Gaisberg i översättning av Wahlfrid Larsson (s. 201): "Vid edisonhållare måste den isolerade lamphållareringen vara så hög, att den täcker lampsockelns gängor. Inga spänningsförande delar få vara åtkomliga. Om man använder äldre hållare vid vilka detta ej är fallet, kan exempelvis i skyltfönster eldsvåda uppstå, om med metalltrådar genomvävda tyger komma i beröring med lamporna och genom metalltrådarnas glödning antändas. Sådana hållare eller, om så går för sig, endast porslinsringarna böra utbytas eller ock skyddskorgar e. d. anbringas." (Skyltfönsterexemplet kan ha föranletts av en beryktad historia, återgiven i ett nummer av ASEAs Tidning från tiden, där i elektricitetens barndom skyltmaterial nålats fast i en textilsladd varefter butiken så småningom eldhärjats...) De lägre porslinskragarna lär också ha bytts till högre motsvarigheter vid spänningsomläggning från 220/127V till 380/220V (1950-1957?) (Källa: bl a Per Wendt) Porslinsringen fick en efterföljare i den interna porslinsisolation vid gängan som verkar dominera från 1930-talet. Under 1920-talet fanns även lamphållare utan porslinsring, med ett heltäckande isolerande bakelitskikt under plåtkåpan. Ett mellansteg finns också mellan typerna med och utan porslinsring, där den interna konstruktionen är enligt den gamla modellen (en fri mässingsgänga som sticker upp från bottenplattan) medan ytterhöljet liknar de modernare, dock utan isolerad sockelgänga eftersom den helt sitter i bottendelen. Höljet är alltså ett löst mässingsskal som saknar isolering och förankring i övre delen. Man kan misstänka att den är den "felande länken" mellan ny och gammal typ. Den torde också utgöra den farligaste modellen. |
Slitage:
Bakelitlamphållare åldras förvånansvärt fort.
Enligt min erfarenhet räcker några års normalt bruk
för att få ytfinishen att övergå från blank
till något matt. Väl använda 30-40 år gamla
bakelitlamphållare har konstistensen av vidbränt rostat
bröd... (referens: skolkorridor, påslagna åtskilliga
timmar/dag).
Mässingshållare kan ibland ha små sprickor. De lär härstamma från okunskap i djupdragning, dvs pressningen av detaljen där man sträckt ut materialet för mycket. (Det kan återfinnas på olika "billiga" förnicklade prydnadssaker etc. Även oljetråg på bilar kan ha djupdragningssprickor). (Källa: Joakim Haraldsson) Sprickorna kan också ha samband med värmeutvidgning och avsvalning under trogen tjänst. Värt att tänka på för bevarandet! Säkerhet: Pga plåtlamphållares farlighet byts de tyvärr ibland ut i gamla bordslampor o dyl. Men gamla lampor bör ses som antikviteter och lamphållaren är en viktig detalj att bevara i originalskick. Faktiskt är ju den den detalj som är svårast att reproducera idag. Andra mer generella delar som t ex metallrör och fot skiljer sig inte nämnvärt mot moderna motsvarigheter men lamphållare som dessa har ju inte tillverkats på många decennier. När det gäller farlighet, skulle jag nog hävda att en gammal metall-lamphållare är minst lika säker som en modern i plast om man jordar den. Då är man ju garanterad att höljet håller jordpotential, till skillnad från t ex en fuktig plasthållare som mycket väl kan ge stötar. Har man satt in en modern lamphållare i en gammal armatur är den i mina ögon stympad. En skomakarlampa med innanmätet utbytt är ungefär lika häftig som en Ferrari med mopedmotor. Om man byter, bör man spara originalet så att originalskicket kan återställas. Jag skulle hellre ha en "farlig" lampa undanlagd än en renoverad uppsatt!
Eller med Per Wendts ord:
|
|||